Effectief samenwerken, laat je horen!

“Ik doe het zelf wel.” Die ene taak, die ene moeilijke taak. Je komt er niet uit, maar je kiest ervoor om het toch zelf te doen. Ondertussen zit je in een team, collega’s die ook van het onderwerp afweten. Hulp zoeken gaat je echter net iets te ver. Zij zitten vast niet te wachten op jouw vragen en jij lost het liever zelf op, maar dit kost tijd. Het gevoel dat je het zelf niet kan oplossen, zorgt voor stress, in extreme gevallen zelfs leiden tot ziekteverzuim. Er wordt veelal binnen eigen taken en opdrachten gewerkt. Zolang taken uitgevoerd worden om het doel te behalen, is het toch goed? Het doel is er, het team bestaat, de taakverdeling is bekend, en de samenwerking… Die is er ook, maar of dit wel zo effectief is, is nog de vraag.

Effectief samenwerken kan je herkennen aan verschillende tekenen. Een team dat effectief samenwerkt communiceert goed met elkaar. Miscommunicaties worden besproken en verheldert, waardoor fouten of onduidelijkheden voorkomen worden. De communicatie zal uiteindelijk ook leiden tot een betere onderlinge band, wat zorgt voor wederzijdse respect en waardering. Teamleden zullen elkaar sneller helpen en dus samenwerken om het beoogd doel te behalen. Naast het gezamenlijk doel, zal effectief samenwerken ook leiden tot een individuele ontwikkeling. Door onderlinge hulp te bieden en te vragen, het durven stellen van vragen en de constante feedback, zal elk individueel teamlid ook een persoonlijke groei meemaken. Dit leidt tot een betere en vooral effectieve samenwerking en daardoor tot het optimale resultaat.

Hoe werk je effectief samen?

Stel een gezamenlijk doel op.
Door samen een helder doel op te stellen, kan je als team samenwerken om het beoogde doel te behalen. Hierbij kan er gekeken worden naar de taakverdeling, het tijdsbestek en de benodigde materialen.

Zorg voor een open communicatie
Creëer en stimuleer een omgeving waarin openheid in de communicatie aanwezig is. Zorg voor feedback momenten, kaart iets aan als je het er niet mee eens bent en sta open om gesprekken te voeren over de uitvoering van het werk en het gezamenlijke resultaat. Open communicatie zorgt voor een gevoel van saamhorigheid en een betere band tussen de teamleden.

Werk samen
Samen werken betekent echt samenwerken. Verdeel de taken eerlijk en zorg ervoor dat iedereen betrokken wordt. Alleen samen kan het gezamenlijke doel behaald worden.

Plan gesprekken in
Zorg dat er gesprekken ingepland staan. Wekelijks, maandelijks, elk kwartaal, doe een inschatting wat er voor nodig is om goed door te kunnen werken. Plan deze gesprekken in voor feedback, reflectie op subdoelen of simpelweg om te kijken hoe iedereen ervoor staat. Ook krijgt iedereen zo de kans om problemen aan te kaarten of om hulp te vragen. Zo blijf je op de hoogte van alle werkzaamheden en kunnen mogelijke problemen samen opgelost worden. Zowel de open communicatie als het effectief samenwerken worden op deze manier bevorderd.

Betrek iedereen erbij
Het feit dat er open communicatie en geplande gesprekken zijn, betekend niet automatisch dat iedereen erbij betrokken is. Er kan angst zijn om voor groepen te praten, bang voor afwijzing, er zijn genoeg redenen die ervoor kunnen zorgen dat een medewerker niets zegt. Als teamlid, kun je dit opmerken en de medewerker steunen in het communiceren, zodat ook zij mee kunnen werken en jullie als team effectief kunnen samenwerken.

Al met al, effectief samenwerken doe je samen. Stimuleer een open houding, communiceer en pak het werk samen op. Dat is precies waar Human Vitality voor staat! Zoals een oud, Keniaans gezegde al zei: Wil je snel gaan, ga alleen. Wil je ver komen, ga dan samen.