Thuiswerken, communicatie en valkuilen 

Het nieuwe heden. Sinds de uitbraak van het coronavirus, is het leven flink veranderd. Ook het werkleven is flink aangetast, waarbij thuiswerken het nieuwe normaal is geworden. Dit brengt vanzelfsprekend veel uitdagingen met zich mee. Het is daarom belangrijker dan ooit om te werken aan een van de grootste valkuilen in een samenwerking: communicatie.

De valkuil hierbij is uiteraard een gebrek aan communicatie of miscommunicatie. Er zijn gelukkig verschillende manieren om de communicatie goed te onderhouden en de valkuilen hierin zoveel mogelijk te beperken. Allereerst is het belangrijk om frequent contactmomenten in te plannen. Het is vaak moeilijk om gedurende de dag up to date te blijven van elkaars werkzaamheden wanneer anderen ook vanuit huis werken. Plan daarom om de zoveel tijd een moment in om te bespreken wat nodig is om gezamenlijk werk te verrichten en doelen te bereiken. Zorg ervoor dat er, naast het formele contact, ook tijd is voor een informeel gesprek ‘smalltalk’. Dit zal helpen om een goede relatie op te bouwen en te behouden. 

Zorg er verder voor dat je op de hoogte bent van elkaar. Denk hierbij aan welke werkzaamheden er op het moment lopen, wanneer de deadlines zijn, of er iemand tegen problemen aanloopt, etc. Geef het zelf ook aan wanneer je een gesprek of hulp nodig hebt. Steun elkaar en onthoud dat iedereen in hetzelfde schuitje zit. Het zijn nieuwe tijden voor iedereen, samenwerken doe je niet alleen. Samen komen jullie er wel doorheen, blijf daarom in contact.